خانه / مطالعات معماری رساله معماری / مطالعات دانشکده معماری 95 صفحه

مطالعات دانشکده معماری 95 صفحه

مطالعات دانشکده معماری

تعداد صفحات : 95 صفحه
قیمت : 10000 تومان

مطالعات دانشکده معماری
تعداد صفحات : 95 صفحه
قیمت : 10000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

 

مطالعات دانشکده معماری

بخش اول : مطالعات جغرافیایی و انسانی استان گلستان
مطالعات جغرافیایی طبیعی
موقعیت جغرافیایی
مساحت و تراکم نسبی شهرهای استان
آب وهوا
2-1-1- جغرافیای انسانی استان
دانش آموزان و دانشجویان استان
3-2-1- جغرافیای طبیعی و انسانی شهرستان گنبد کاووس
پیشگفتار
چکیده مطالب جغرافیایی و اقلیمی شهر
دما
نزولات جوی
باد
رطوبت
تابش
نتايج كاربردي بررسي اقليمي

بخش دوم : مطالعات معماری
1-2-1-اصول و ویژگیهای معماری منطقه
فرم وجهت بنا در رابطه با اقلیم
خصوصیات معماری منطقه از لحاظ فرم
نکات مورد توجه در ایجاد کوران
بافت و اقلیم
فصل دوم : سخن آغازین مطالعات دانشکده معماری
2-2- ضرورت طراحی دانشگاه
3-2- معرفی رشته کارشناسی معماری
4-2-طراحی دانشکده معماری
5-2-تحصیل در دانشگاه پیام نور
فصل سوم : بررسی نمونه ها مطالعات دانشکده معماری
مقدمه
2-3- بررسی نمونه های اجرا شده
1-2-3-دانشکده هنرهای زیبا
2-2-3-دانشکده معماري ، دانشگاه ايندهُون ، هلند
3-2-3-دانشگاه پاریس
فصل چهارم : مطالعات فیزیکی و استانداردهای طراحی مطالعات دانشکده معماری
لیست فضاها و متراژهای مربوطه
2-4- کلاسهای آموزشی
1-2-4-عملکرد فضاهای تشکیل دهنده
کلاس
آتلیه طراحی
کارگاه ها
1-2-4-استانداردها
3-4- فضاهای حوزه آموزشی
1-3-4- گالری
2-3-4- ترتیب قرار گیری اشیا
3-3-4- نورپردازی گالری
4-3-4- حرکت ودسترسی گالریها
4-4- آمفی تیاتر
1-4-4- ساختمان عمومی فضای نمایشی
2-4-4- جای نشستن ودامنه دید
3-4-4- مبلمان
4-4-4- آکوستیک
5-4-4-نورپردازی صحنه

فصل پنجم مبانی نظری طرح وطراحی مجموعه
4-5- مبانی نظری طرح
1-4-5- اقلیم گنبد:
1-5-5- شکل بنا
2-5-5- اجزای پنجره
3-5-5- توزیع نور روز: دیوارهای پنجره دار روبه رو
6-5- رنگ
7-5- بافت
8-5- جنس مصالح نما
9-5- ایده-کانسپت – تحلیل طرح
10-5- هندسه کلی طرح:
11-5- پوشش سقف
12-5- سقف تیرچه بلوک بتنی
13-5- بررسی سازه
14-5- سيستم‌هاي حرارتي و برودتی
15-5-انتخاب سيستم گرمايش و سرمايش
16-5- تاسيسات آب و برق
17-5- پی ها
18-5- تهویه مطبوع
19-5- حفاظت در برابر حریق
20-5- تاسیسات در این پروژه
منابع

دانشگاه يک مجموعه پيچيده در نظام شهري است که تأثيري شگفت بر شهر مي‌گذارد و ساختار و عملکرد و بافت اطراف خود را به تدريج تغيير مي‌دهد. بنابراين در طراحي يک دانشگاه يا حتي توسعه يک مجتمع دانشگاهي موجود بايد اجزا و روابط ارگانيک ميان آنها از ديد شهرسازي ، با نگاهي از درون به بيرون مجموعه و از بيرون به درون آن شناسايي شود تا بتوان چيدمان اجزا و فضاهاي دانشگاه را با ديدي جامع و همه جانبه‌نگر انجام داد. اما چند نکته اساسي که ظاهراً نقشي در چيدمان اجزاي دانشگاه ندارند بايد مورد توجه قرار گيرند :
1 ـ نخستين نکته به فلسفة وجودي و رسالت دانشگاه مربوط است. يک دانشگاه عمومي قاعدتاً و همزمان دو مأموريت اساسي به عهده دارد . اول ، تربيت نيروي فني با هدف تقويت زمينه ابزارمندي جامعه و رفع نيازهاي آن ، مانند آموزش در رشته‌هاي مهندسي ، علوم کاربردي ، پزشکي و بهداشت و رشته‌هاي وابسته،هنرها و مانند آنها . دوم ، تقويت نيروي انديشه ، ابتکار ، خلاقيت ، اخلاق و مسؤليتهاي اجتماعي بسته به وضعيت اجتماعي جامعه ، امکان دارد که يکي از اين دو گروه بر ديگري چيره شود . هر چه جامعه بازتر باشد ، تعامل اين دو بيشتر است . در جامعه بسته‌تر اولويت به تربيت نيروهاي فني و افزارمند داده مي شود. در آموزش‌عالي ايران ، فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي فني و مهندسي تقريباً با علوم انساني بيگانه‌اند . مهندسان و اقتصاددانان ما اگرچه مي توانند بهترين مطالعات توجيهي ـ فني و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي توسعه را به ثمر برسانند، اما از درک و سنجش سود و زيانهاي اجتماعي پروژه هاي توسعه ناتوان هستند. براي چيـدمان درست واحد‌هاي علـوم انساني و اجتماعي در ارتباط علـوم مهندسي و علوم محض، مانند فيزيک ، در طراحي يک دانشگاه بايد طراحان از ريزه‌کاريها و معيارهاي ارزشي گفته شده کاملاً آگاه باشند .
2 ـ بر خلاف گذشته ، در شرايط فناوري اطلاعاتي امروز ، دانش دانشگاهي در حافظه و جزوة استاد نيست . علم امروز در فضاي علمي جهان به شکل سيال مانند امواج راديو در حرکت است و رابطة استاد با دانشجو بر خلاف گذشته ـ از حالت استاد به عنوان عامل انتقال دانش به دانشجو ـ خارج شده است و دانشجو نيز به استاد متکي نيست .به دليل گسترش روزافزون فن‌آوري اطلاعاتي از اهميت حضور دانشجو در کلاس درس کاسته شده و استفاده از روشهاي Online به تدريج جاي حضور روزانه دانشجو را در دانشگاه گرفته است . هرچه ضرورت حضور دانشجو در کلاسهاي همزمان در يک دانشکده کمتر شود ، مي توان از فضاي يک کلاس براي دروس مختلف استفاده کرد که اين کار موجب صرفه جويي در تخصيص فضا براي کلاس مي‌شود .
3 ـ دانشگاه يک مجموعه يا نهاد جامع علمي است که براي دورة زماني بسيار طولاني ـ صدها سال ـ طراحي و ساخته مي‌شود . از اين رو برخورد مهندسان شهرساز ، معمار و ساختمان به طرح واجراي دانشگاه بايد متفاوت با برخورد آنها به ساختمانهاي مسکوني و اداري معمول در شهر باشد . ماندگاري دانشگاه به آن يک حالت « يادگاري » مي دهد که خاطرة آن از يک نسل به نسل ديگر منتقل مي‌شود :
« اين دانشگاه ( يا آن ساختمان ) جايي است که پدر پدربزرگ من در آن درس خوانده است » . دانشگاه مي‌تواند به صورت نماد اعتبار علمي يک کشور در‌ آيد . پس در طرح هر يک و همه اجزاي آن مسئله ماندگاري بناها ، فضاها ، آبنماها ، ميدانها ، چشم اندازها ، جا براي حفظ يادگاريها و آثار هنري بايد در نظر گرفته شود . نماي بناهاي مهم دانشگاه بايد بازتاب ماندگاري آنها باشد .
محل بناهاي تخصصي ( دانشکده‌ها ، لابراتورها و … ) با توجه به رابطة ارگانيک ميان آنها و کل مجموعه دانشگاهي تعيين مي‌شود .
هر يک از رشته‌هاي تخصصي در يک دانشگاه جامع ـ علوم طبيعي ، مهندسي ، پزشکي ، علوم تربيتي ، علوم اجتماعي و انساني ، و … ـ شاخه‌هاي متعدد فرعي و تخصصي‌تر دارند که اگر آنها را روي کاغذ رسم کنيم به صورت يک سري خوشه ديده مي‌شوند . محاسبة ظرفيت اجزاي يک خوشه و ظرفيت مجموعة هر خوشه براي سالِ هدف و توسعه آنها در مقاطع بعدي اولين کار گروه طراحي است . هم در خوشه‌ها و هم در مجموعة دانشگاهي ، وجود تأسيسات و تسهيلات حمايتي ضروري است . پيش‌بيني فضاهاي مديريت ، پارکينگ دانشجويان ، کادر علمي و کادر اداري و ارباب رجوع، تسهيلات غذاخوري براي دانشجويان در خوشه ها و در باشگاه دانشجويان ، تسهيلات مشابه براي اساتيد و کارکنان ، فضاهاي فروشگاهي براي نوشت ابزار ، چاپ و تکثير و فتوکپي و صحافي و تجليد ، کافي‌شاپ و کافي‌نت و خدمات مشابه بايد در دستور کار گروه مطالعاتي قرار گيرد. اگر اينگونه تسهيلات در محوطه دانشگاه پيش‌بيني نشود، به تدريج در خارج از محوطه به شکل غير‌استاندارد و غيربهداشتي به وسيله صاحبان مشاغل کوچک به‌وجود خواهد آمد .

مطالعات دانشکده معماری

تعداد صفحات : 95 صفحه
قیمت : 10.000 تومان

همچنین ببینید

مطالعات مجتمع علمی ، آموزشی ، تربیتی و توانبخشی کودکان ناشنوا 240 صفحه

دانلود رساله معماری و مطالعات مجتمع علمی ، آموزشی ، تربیتی و توانبخشی کودکان ناشنوا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *