خانه / مطالعات معماری رساله معماری / مطالعات فرهنگسرا 114 صفحه

مطالعات فرهنگسرا 114 صفحه

دانلود رساله معماری و مطالعات فرهنگسرا

تعداد صفحات : 114 صفحه
قیمت : 11/000 تومان

جهت خرید کلیک کنید

 

مطالعات فرهنگسرا
مطالعات فرهنگسرا

مطالعات معماری طراحی فرهنگسرا

1-2. سخن آغازین
2-2. معنای واژه فرهنگ
3-2. لزوم اوقات فراغت
4-2. فعالیت های مناسب اوقات فراغت
5-2. معماری و اوقات فراغت
6-2. فرهنگسرا
7-2.ضرورت ایجاد فرهنگسرا
8-2.لزوم فعالیت های فرهنگی در جامعه
1-3. مقدمه
2-3. بررسی نمونه های اجرا شده
1-2-3. فرهنگسرای خاوران
2-2-3. فرهنگسرای نگارستان(موزه قرآن)
3-2-3. فرهنگسرای سرو
1-4- لیست فضاها و متراژهای مربوطه :
2-4. کلاس های آموزشی
3-2-4. برخی استاندارد‌ها در طراحی کلاس‌های آموزشی
3ـ4. فضاهای حوزه فرهنگی

دانلود رساله معماری فرهنگسرا

2-3-4. میزان فضاهای کتابخانه
3-3-4. ابعاد و استانداردهای پیشخوان و برگه دان
5-3-4.استاندارد میزها
7-3-4. نورپردازی
8-3-4. تهویه مطبوع
4-4.گالری ها
1-4-4. ساختمان عمومی گالری ها
4-4-4. حرکت و دسترسی گالری ها
الگوهای سیرکولاسیون در نمایشگاه
4-5. انواع سیستم سازه
9-5. تهویه مطبوع
6-5. پوشش سقف
5-5. هزینه ساختمان
12-5. سیستم توزیع و تامین انرژی

طرح نهایی پایان نامه فرهنگسرا

1-2. سخن آغازین
فرهنگ از اساسی‌ترین ارکان یک ملت می‌باشد. اساسی که می‌تواند حرکت دهنده یا کند کننده پیشرفت، تکاپو و جهش آن ملت باشد.
مردمان یک فرهنگ تربیت یافته آن فرهنگ‌اند. باورهایشان، عقایدشان ،فعالیتهایشان نشات گرفته از آن می‌باشد،چه بسا بزرگترین عاملی که یک ملتی را به خوشبختی یا بدبختی بکشاند همان فرهنگ است. فرهنگی که پیشرو باشد، همیشه در حال حرکت است، ساکن نیست، در مقابل فرهنگ های دیگر و جدیدتر به صورت فعال عمل می‌کند. آن را در خود هضم می‌کند و به جلو می‌رود اما در مقابل این رنگ فرهنگ های دیگر درآیند. یک فرهنگ مرده، دیگر گزینشی در کار نیست .دروازه ای هم در کار نیست تا ورود و خروج را کنترل کند زیرا که فرهنگ ،فرهنگ پیرو است، پیرو هرچه که جدید باشد.
از مطالب بالا می‌توان به اهمیت فرهنگ پی برد اما وظیفه ما معماران چیست؟ آیا کسی که وظیفه‌اش تولید ساختمان است می تواند در احیا فرهنگی آن جامعه نقش ایفا کند. بدون تردید اگر به یک معمار فقط به دیده سازنده ساختمان نگریسته شود نباید این انتظار را داشت. اما می‌دانیم که وظیفه معمار تولید فضا است. پس باید بتوان بین فضاهای فرهنگی و فضاهای دیگر تمایز قائل شد. گذشته از آن معمار خود نیز باید فرهنگ خود را بشناسد و در آن تعمق داشته باشد.
معماری ما نیز از بستر همین شناخت فرهنگ،خودی و بومی می شود. معماری که فرهنگ گذشته خود را بشناسد، با ادبیات آن هم نشین باشد، با آداب و رسوم،رمزها و معانی فرهنگ خود آشنا باشد. مطمئناً این شناخت او را در جهت ارتقا فرهنگ جامعه خود از طریق معماری یاری خواهد کرد.

نمونه موردی مطالعات فرهنگسرا

2-2. معنای واژه فرهنگ
فرهنگ واژه‌ای فارسی و مرکب از دو فر و هنگ است. فر پیشوند معنی جلو، بالا، برو پیشین آخر و در قالب اسمی به معنی شکوه، درخشندگی و بزرگی است.
هنگ از ریشه اوستای تنگا و به معنای کشیدن، سنگین و وزن می باشد. این واژه مرکب از نظر لغوی به معنای بالا کشیدن است و در جای دیگر به معنای علم، ادب،دانش، معرفت، علیم، تربیت و آثار علمی و ادبی یک قوم آمده است.
فردوسی واژه فرهنگ را به معنی و مترادف با دانش و هنر می‌داند، در قابوسنامه واژه فرهنگ مترادف با هنر و به معنی آموختن و بکار بستن آمده است و امروزه با شروع تعلیم و تربیت جدید در ایران واژه فرهنگ به معنی آموزش و پرورش بکار رفته است.

برنامه فیزیکی مطالعات فرهنگسرا

3-2. لزوم اوقات فراغت
به طور کلی انسان آگاهانه یا ناآگاهانه همیشه ایام فراغت خود را تنظیم کرده که توازن از آن حاصل شود. بنحوی که خارج شدن از قالب کارهای یکنواخت روزانه و آزاد شدن از زیر فشار زندگی مکانیزه به صورت عاملی نو سازنده برای بوجود آوردن یک هماهنگی باید از بین دو ریتم مختلف زندگی یعنی کار و استراحت درآید.
از سوی دیگر سیستم های ماشینی به تدریج از ساعات کار کاسته و بر اوقات فراغت می افزاید عده‌ای قرن حاضر را قرن فراغت نامیده اند که سخنی گزاف نیست. اوقات به شخص امکان می‌دهد که همان کند که دوست دارد.
البته اوقات فراغت را با زمانی که بعد از کار روزانه باقی می‌ماند نباید اشتباه گرفت بلکه باید آنرا جزئی از اوقات خارج از کار شمرد که صرف ارتقاء سطح فرهنگ و هنر انسانی است که مقتضیات جهان صنعت کمتر به آن چهره نمایی می دهد.
ایام فراغت زمانی است که باید به خوشی و تفریح بگذرد و همچنین می‌تواند در کنار فعالیت های فرح بخش برخی از فعالیت های فرهنگی و آموزشی را در خود جای دهد. بدین ترتیب برای جلوگیری از اتلاف وقت و شکوفا نمودن و علاقمندی هرچه بیشتر مردم به خصوص جوانان و پاسخگویی به این نیاز بهتر است فضاهایی ایجاد شود که پاسخگوی نیاز اوقات فراغت اشخاص باشد و بهتر است آوردن مرکزی برای مردم علی الخصوص جوانان فراهم شود، تا آنها بتوانند برای گذراندن اوقات بیکاری و فراغت خویش به آنجا آمده و همراه با تفریحات سالم زمانی نیز به مباحثه مسائل علمی و مطالعه کتب ارزنده و تماشای آثار هنری با فیلم های آموزشی بگذرانند.
براین اساس معمولا اینگونه مراکز علاوه بر نقش آگاهی دهنده مردم نسبت به علوم و هنرهای مختلف دارای قسمت‌هایی جهت تامین تفریحات سالم و لازم برای آنان است و با مهیا نمودن محلی با تجمع و فراهم نمودن امکانات آشنایی بیشتر مردم با یکدیگر است، بنابر این چنین مرکزی علاوه بر کانون تفریحات و کتابخانه و غیره سالن اجتماعی را نیز دارا خواهد بود که احیانا در موقع لزوم برای نمایش دادن فیلم و یا اجرای نمایشات نیز از آن استفاده می شود. محیطی مناسب و آرام و الهام بخش و زیبا برای بالا بردن قریحه و استعداد جوانان و در نتیجه ترقی و پیشرفت این نسل موثر است.

ضوابط و استاندارد های طراحی فرهنگسرا

افزایش زمان فراغت به امور زیر بستگی دارد :

1.حذف زوائد امور زندگی و برطرف نمودن اوقاتی که به بطالت می‌گذرد
2.نظم در کلیه امور زندگی
3.اقتصاد سالم اجتماعی
4.ایجاد نظام اجتماعی در مبنای جامعه شناسی و روانشناسی
5.آمادگی روحی فردی
6.سرعت بخشیدن به کارهای فردی به نحو متقارن و پرهیز از سستی
7.ایجاد اماکن گذران وقت آزاد

4-2. فعالیت های مناسب اوقات فراغت
اوقات فراغت انسان بایستی بنحوی در فعالیت‌های گوناگون صرف گردد که در همین آسودگی و فراغت ذهن اوقات پر سودی نیز از نظر جسمانی، روانی و فرهنگی برای انسان باشد و لذا فعالیت های مشخصی برای گذراندن اوقات فراغت می توان مشخص نمود.
الف) ورزش و اعمال مشابه جهت پرورش جسمانی
ب) تفریح و فعالیت های وابسته به آن به منظور آسودگی روانی و آرامش ذهنی
ج) فعالیت های فرهنگی در جهت پیشرفت فرهنگی جامعه

ریز فضا های فرهنگسرا

5-2. معماری و اوقات فراغت
رسالت معماری در این زمینه محتاج بررسی است اما در مورد اهمیت معماری در این زمینه جای سوال نیست زیرا فعالیت محتاج فضاست و فضا محتاج معماری .آمیختگی معماری و هنر در برآوردن حوائج زیستی انسانهای و بنا کردن اماکن مورد نیاز امری بدیهی است و آنجائی که وجود اماکن گذران وقت آزاد امری لازم و اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، معماری در برآوردن این حاجت دخیل است. در این مورد و در هر مورد دیگر هر گاه سخنی ازمعماری به میان می آید لفظ هنر نیز در آن نهان است. پس از این که جامعه ای احساس نیاز به محلی برای گذران اوقات فراغت نمود این محل باید توسط هنر معماری بر روی زمین برپا است و خدمتی شایسته خود به مردم ارائه نماید و بدین ترتیب این امکان معماری اوقات فراغت نیز نام گرفته اند.
در معماری اوقات فراغت بدلیل فراغت بیشتر و هنری بودن مکان، آمیختگی هنری چشمگیرتری نسبت به سایر اماکن قید می شود و از آنجایی که هر بنایی باید شخصیت عملکردی خویش را داشته باشد، معماری بناهای هنری باید به نحو ارزنده ای نمایشگر نفوذ هنر در معماری باشد.
علاوه بر اماکن هنری ،اماکن ورزشی ،تفریحی، توریستی و سایر محل‌های گذران وقت آزاد نیز به تبعیت از خصوصیت دارا بودن معماری زمان فراغت از وجهه هنری خاص خود برخوردارند و شاید با آمیختن کلمه معماری با فراغت دست معماری برای طراحی های مورد نظر گشوده می‌شود. در اینجا طرح معماری بایستی سرچشمه روح بخشی به مردم باشد، بدیهی است معماری زیبا بخشنده است و آنچه زیباست هنر است.

6-2. فرهنگسرا
از آنچه گفته شد چنین بر می‌آید که فرآیند فرهنگ در ضمیر ناخودآگاه جامعه صورت می پذیرد و این زمانی است که به تعبیر مرحوم شریعتی- انسان خود اجتماعی و تاریخی‌اش را حس می نماید و این خود سرچشمه جوشان و زاینده فرهنگ است. این فرآیندی است که در طول تاریخ همواره صورت می‌پذیرفته است اما احداث فرهنگسراها با نهادهای مشابه سابقه دیرینه ای در کشور ما ندارد و به دهه‌های اخیر بر می‌گردد. در سالهای نیمه دوم دهه 60 پس از پایان جنگ تحمیلی و توسعه ساخت فرهنگسراها در اولویت قرار گرفت و نمونه های خوبی از این مراکز هر چند به عنوان گام اول تاسیس گردید که از آن جمله اند :
فرهنگسرای بهمن- فرهنگسرای خاوران- اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه بخش عمده ای از این مراکز همچون دیگر نهادهای اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی در پایتخت متمرکز گردیده است.
فرهنگسراها مراکزی هستند که با دو قشر عمده از مردم در ارتباطند : گروه هنرمندان فرهیخته و عموما میانسال و یا سالمند و به عنوان مدرس و استاد و دیگر گروه نوجوانان و جوانان هنرجو و هنرمند.
فرهنگسرا تحت تاثیر دو پارامتر1- حوزه و وسعت عمل 2- ویژگی های فرهنگی- بومی از کیفیات و کمیات فضایی متفاوت برخوردار می باشند. به عنوان مثال محدوده فعالیتهای یک فرهنگسرای محله ای با یک فرهنگسرای منطقه ای یا فرا منطقه ای متفاوت می باشد و نیز نوع فعالیت های انجام شده در فرهنگسرا، بستگی مستقیم با ویژگی های فرهنگی آن ناحیه از قبیل زبان، مذهب و میزان رفاه اقتصادی مردم دارد.
فرهنگسرا محلی است که در آن جوان از یک سو به بیان و مطرح کردن خویش و احساسات و اندیشه هایش می پردازد و از سوی دیگر بر ذخیره فرهنگ ملی می افزایند لذا فرهنگسرا باید به طور همه جانبه در برانگیختن روحیه کشف و ابداع و خلاقیت در جوانان موثر باشد.

دانلود رساله معماری و مطالعات فرهنگسرا

تعداد صفحات : 114 صفحه
قیمت : 11/000 تومان

همچنین ببینید

مطالعات باغ و پرديس 190 صفحه

دانلود رساله معماری و مطالعات باغ و پرديس (فضاي سبز و بخشهاي جانبي آن) تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *